Blog

Ervaring van klant over zeilen vanuit Lefkas

Zeilen bij Lefkas en een weekje Parga

Wilfred Rubens
Posted on 1 augustus 2020
Geplaatst in
Wetenswaardigheden

De afgelopen twee weken zijn we met vakantie in Griekenland geweest. Eerst een week zeilen bij Lefkas, daarna een weekje in een appartement in Parga. Die vakantie hadden we al geboekt in oktober 2019. Na maart had ik deze vakantie waarschijnlijk niet geboekt. We hebben trouwens erg genoten. En je kon ook ‘veilig’ vakantie vieren.

De bemanning van de zeilboot bestond dit jaar uit mijn zwager, mijn zus, mijn vrouw, het petekind van mijn zus en diens vrouw, en uiteraard ikzelf. We hadden een Bavaria Cruiser 45 – de Bunty- gehuurd via GoFunSailing. Ioniansails.gr was de beheerder in Lefkas.

Dit was onze twaalfde zeilvakantie, en de vierde keer bij Lefkas. De eerste elf keer hebben we flottielje gezeild. Nu voor het eerst ‘bare boat’. Dat wil zeggen dat je zelf bepaald waar je naar toe zeilt. Je moet zelf het weer in de gaten houden, en je kunt niet rekenen op assistentie onderweg. Bij echte problemen kun je uiteraard wel de beheerder van de boot bereiken.

Zeilen Lefkas

We zijn aangekomen op zaterdag, en we hadden extra betaald om extra vroeg in te kunnen checken. Bij flottieljezeilen vertrek je dan op zondagochtend. Wij zijn na het inchecken meteen vertrokken naar Lygia, iets buiten het kanaal van Lefkas. Daar lagen we de nacht voor anker. Onder andere omdat daar Taverne Kanioria ligt waar je heel goed kunt eten. Toch handig dat mijn vrouw en ik eerder in Lygia met vakantie waren geweest.

Op zondag hebben we koers gezet naar Syvota op Lefkas. We hebben geluncht in de baai van Dessimou. In Syvota hebben we aangelegd met mooring lines bij de yacht bar. Ik had een plek met walstroom en water gereserveerd. Ze hadden er zelfs Schneider Weizen.

De dag erna koers gezet naar het mooie eiland Kalamos. We zijn eerst voor anker gegaan voor het strand van Agrapidia (bij een oude molen), daarna aangelegd in het haventje van Kalamos. De informele havenmeester George assisteert bij het aanleggen, en verwijst je vervolgens naar zijn taverne op de kop van de haven.

Op dinsdag zijn we naar de baai van Polis gegaan. Dat is een mooie, rustige, baai op Ithaki. Je gaat daar voor anker, en maakt de zeilboot vervolgens met landlijnen vast. Om te eten moet je in ruim een kwartier de berg op wandelen naar Stavros. We waren hier ook in 2010 en 2011 geweest. Restaurant Ithaki heeft inmiddels een andere eigenaar, een wat ander uiterlijk en een andere kaart. Dit restaurant is een aanrader. Heerlijk eten, mooi opgediend. Vriendelijk
personeel.

Grieks Restaurant

De dag erna een klein stukje op de motor naar Fiskardo. Dit plaatsje op Kefalonia is gespaard gebleven tijdens de zware aardbeving van 1953, en daarom nog behoorlijk authentiek. Maar ook toeristisch en normaliter erg druk. Je kunt er met je zeilboot niet reserveren. Om kans te maken op een aanlegplaats moet je er normaal gesproken rond 11 uur zijn. Wij waren er om ongeveer 13 uur. De kades lagen vol, maar we konden wel voor anker met landlijnen aan de rechterkant van de baai gaan liggen. Het voordeel is dat je daar ook kunt zwemmen. Via een pad loop je naar Fiskardo.

Vanuit Fiskardo zijn we de dag erna eerst naar de baai van Rouda gegaan voor een lunch/zwemstop en daarna door naar Vathi op Meganissi. Hier had ik een plek gereserveerd in de Odyseas Marina, net buiten het dorp. Deze haven beschikt als een van de weinige aanlegplaatsen in dit gebied over walstroom en water. Je ligt hier tussen grote jachten. Het havengeld heeft het niveau van Kroatië…..
Vathi zelf is een klein dorp rond de haven. Herkenbaar aan een geel kerkje.
Restaurant Tilevoes is heel goed.

De laatste dag zijn we uiteraard terug gegaan naar Lefkas, met als tussenstop de baai van Varkó.

Mooie baaien in Griekenland

Bare boat in plaats van flottielje

We hebben dit jaar dus voor het eerst geheel zelfstandig gezeild. Dat is goed bevallen. Je hoeft geen rekening te houden met een briefing, en je kiest je eigen restaurants.
Je kunt zelf bepalen waar je naartoe wilt gaan. Als je vaker in een gebied bent geweest heb je namelijk zo je voorkeuren. Ik had thuis met behulp van het boek
Greek Waters Pilot van Rod en Lucinda Heikell alle mogelijke aanlegplaatsen in kaart gebracht, en een mogelijke route uitgezet. De verhuurder had ons in verband met de wind enkele suggesties voor de eerste twee nachten gegeven. Verder wilden we heel ontspannen zeilen. Dus ook alle tijd nemen voor vertrek, tijd om te zwemmen, te borrelen, etc. Geen heel lange afstanden moeten overbruggen.

Ik heb twee keer een plek kunnen reserveren (‘s ochtends; in een normaal seizoen moet dat waarschijnlijk eerder). Volgens mij hadden we wel mazzel dat het redelijk rustig was. Volgens de beheerder van de boot was dankzij COVID-19 ongeveer de helft van het normale aantal boten die week onderweg.

We hebben de apps Windy, Windfinder, Meteo.gr, Imray Navigator en Google Maps gebruikt voor informatie over het weer en het gebied. In combinatie met kaarten, de informatie in de pilot en onze ervaring met het gebied was dit prima te doen.
Flottielje zeilen is aan te raden als je niet heel veel ervaring hebt, en als je het gebied niet goed kent.flottielje zeilen Griekenland

Week Parga

Mijn vrouw en ik zijn na de zeilweek nog een week met Ross Holidays naar Parga gegaan. Parga ligt op ongeveer anderhalf uur rijden van Lefkas. Ross Holidays staat bekend om de mooie en kleinschalige appartementen en studio’s, en dat kwam nu natuurlijk extra goed uit.

Parga is een prachtige plaats dat als een amfitheater is gebouwd rond een baai. Op een berg ligt de ruïne van een kasteel. Huis Tsovilis, waar ons mooie en ruime appartement deel van uit maakt, bevindt zich vlak bij het kasteel van Parga, boven in het oude gedeelte aan een zeer smal straatje. We hadden twee balkons en zowel de ochtends en ‘s avonds schaduw.

In de baai van Parga ligt een klein eilandje met een kerkje. Er zijn drie stranden bij Parga, waarvan Valtos Beach het grootste is.

Wij waren twee maal eerder in Parga geweest, in de tijd dat ik nog niet blogde. Ik beschikte destijds niet eens over een digitale camera. De eerste keer in 2002 was het relatief rustig in dit plaatsje. Het jaar erna waren er veel meer toeristen. Nu was het wel veel rustiger dan anders.

Wij wilden deze week vooral luieren, aan het strand liggen lezen, lekker eten, beetje flaneren, enzovoorts. En dat hebben we precies gedaan. Dankzij COVID-19 kon je trouwens nauwelijks excursies maken, al waren we dat deze week ook niet van plan.

Booking Room
Haven vol of gewoon geen zin om in een dure drukke haven te liggen?
Dan ga je lekker voor anker? Maar hoe moet dat dan? Gooi niet zomaar je anker uit en hoop dan dat ie wel houdt.Een goede voorbereiding is essentieel.Ga op zoek naar een plek waar het rond de vijf...
Booking Room
Wat doe je op de laatste dag van je zeilvakantie?

De check out is om 8 of 9 uur in de ochtend en je vlucht gaat pas laat in de middag.Zoek een lekkere strandplek met schaduw en een restaurant. Misschien ergens waar je ook nog wat watersport...

© 2024 GoFunSailing - Algemene voorwaarden - Privacy voorwaarden - Sitemap - Website door PingOnline